giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Kommer du att få subventionerad insulinpump?

Publicerad 2013-11-11 11:15:00 i Allmänt

Från och med den 1 december 2013 kommer inte insulinpumparna subventioneras statligt, utan alla landsting kommer själva få avgöra om de kan betala insulinpumpen eller ej för sina patienter. Men vad händer med dom som inte får den subventionerad? Och hur många landsting kommer inte att kunna förse sina patienter med pumpar? 
 
Jag håller alla mina tummar och tår att detta i praktiken inte betyder någon skillnad för oss patienter! Att alla landsting tar det nya bidraget de får till att täcka de pumpar som behövs! 
 
Det handlar om livskvalitet och att ta bort dessa medicinpumpar är att backa 48 steg i behandlingen. Varför ska vissa behöva ha en opassande behandling (sprutor) som inte ger fullgott blodsocker när möjligheten finns för finjusterad behandling med pump? Alla människors kroppar fungerar olika och sprutor på fasta tider passar såklart inte alla. Alla kan inte anpassa sitt liv efter sprutor och den dos av långtidsverkande insulin som cirkulerar i kroppen, som är ojusterbart när sprutan väl är tagen
 
Är det något landsting som är helt emot betald pump och kommer låta sina patienter bekosta det själva?
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela