giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Starten med sprutor igen

Publicerad 2012-08-21 17:41:00 i

När jag var i Turkiet på semester gick pumpen oturligt nog sönder första dagen! Den larmade för knappfel och det gick inte att trycka på någon knapp. Jag har inte tagit långtidsverkande på 10 år så jag kan väl påstå att jag var ganska ringrostig på det där med sprutor.
 
Kom svagt ihåg att min läkare för flera år sedan sa att jag skulle dela upp min basaldos i pumpen till två tillfällen med Levemir. Men jag kom inte ihåg om jag skulle ta 50/50 vid dessa två tillfällen och heller inte om det var kväll och morgon eller kväll och lunch...! 
 
Jag prövade mig fram och tog kanske 60% av basaldosen på kvällen och 40% på morgonen. Tillslut hade jag knöglat fram en lösning: 15E kväll och 10E morgon. Insåg samtidigt att jag behövde mer Levemir än basaldosen i pumpen. Men jag behöver framför allt större måltidsdoser! Med pumpen tog jag kanske 3E till måltiderna men nu tar jag 5-7E Novorapid. Men så verkar det fungera!
 
Behöver ni mer insulin till frukost och middag än resten av dagen, ni som tar sprutor?? 
Det behöver jag, antar att det är för att Levemiret inte är dubbelt just då?
 
Bjussar på en sommarbild då hösten verkar vara här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela