giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Har du rätt basaldos?

Publicerad 2012-12-18 12:52:00 i

Jag och Nina diskuterade blodsockret mellan måltider igår och då kom jag in på detta ämne även idag! :)
 
Jag hade länge för hög basaldos och fick lågt blodsocker mellan måltiderna om jag gjorde vardagsaktiviteter men man kan ju också ha för låg basaldos som gör att blodsockret stiger mellan måltiderna.
 
Men en basaldos (den dos som pyttsas ut var 3e minut och ersätter långtidsverkande insulin) ska ju endast hålla blodsockret i schack mellan måltiderna och aldrig vara justerande efter måltiderna. Den ska ju varken höja eller sänka blodsockret. Självklart ska en basaldos sänka blodsockret den tid på dygnet som hormonerna spelar in, som för dom flesta är tidig morgonkvist. För mig är det konstigt nog på kvällen/förnatten kl 17-23 som jag har min högsta dos: 1,15E varje timme.
 
 
 Har man rätt basaldos ska måltidsinsulinet endast täcka måltiden och egentligen hela måltiden, vilket det kanske inte gör om man har för hög basaldos då den isåfall också får i uppgift att sänka måltidens blodsocker! Då blir det ju svårt att hålla reda på vad som egentligen är den rätta dosen för måltiden/basalen!
 
Bara en tankeställare! Jag upplevde det mycket enklare att dosera och hålla jämna blodsocker då jag justerade detta! Eftersom att jag länge gick med för hög basaldos fick jag för lätt lågt blodsocker vid vardagsaktiviteter. Det fanns inte heller en röd tråd vid måltidsdoserna vilket gjorde att det inte blev logiskt och kändes omöjligt många gånger!  Om ni förstår vad jag menar! Kanske luddigt, men värt att fundera på! :)
 
Min basaldos har endast i uppgift att behålla mitt blodsocker på en normal nivå oavsett när eller om en måltid äger rum. Min måltidsdos har endast i uppgift att ta hand om de kolhydrater jag äter och därefter tar basaldosen över igen för att bibehålla det blodsockret som måltidsinsulinet lämnade efter sig.

Enkelt sagt: Bra blodsocker innan mat pga av bra basaldos + Bra blodsocker efter mat pga bra måltdsdos = Bra blodsocker även när basaen tar över igen.

Kommentarer

Postat av: Sandra i sagarden

Publicerad 2012-12-18 15:59:02

Det är himla svårt att hitta bra basaldoser! Men jag har lärt mig ganska mycket nu om min kropp och min diabetes under graviditeten. Jag tror det blir enklare nu efteråt också när jag får återgå till normala basaldoser, och inte ha sånadär huvudlösa 2,7e/h :P

Svar: Ja visst är det det! Och olika behövs kanske för olika dagar också. Men har man väl kommit på vilka doser man ska ha och exprimenterat ett tag så lönar det sig :) Men det är ändå bra att ställa sig frågan ibland om man har tänkt över sina basaldoser eller om dom liksom "bara är" :) Hihi ja, men så svårt att sätta sig in i hur en graviditet påverkar blodsockret faktiskt! Men du verkar ha ökat upp dosen iaf :P
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela