giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Helgen

Publicerad 2012-12-30 10:34:34 i Diabetes typ 1

Denna helg har varit min jobbhelg, så jag har tagit det lugnt! I fredags var jag på bio med Sara och jag åt massor med godis och jag pyttsade i massor med insulin! Men det funkade, fick lite lågt precis innan jag la mig sen, men hellre det än att blodsockret kommer upp till 20!

I lördags åt jag och Matthew kinabuffé för att sen också gå på bio! :) Buffé har jag aldrig tyckt varit enkelt med blodsockret och jag tycker alltid att jag får högt.. Men tog en hel del insulin såklart! Bion sågs med en påse godis den här gången också. Jag tog bara ett blodsocker innan buffén och nästa var sen när vi helt kommit hem, så visst kan det ha blivit en topp däremellan, sånt man inte vet! Men när jag kom hem slog vi vad om mitt blodsocker för jag kände mig hög fast
Mathias trodde att det låg bra för att jag alltid tar så mycket insulin :P Men han vann för det visade 5,4 mmol/l!

Ibland är det bra att ta ett blodsocker för jag har sjukt svårt att känna mina symtom på högt blodsocker. Jag tror många gånger att det är högt men oftast är det ju inte det?!

Nu ska jag bege mig mot jobbet för att jobba kväll!

Kommentarer

Postat av: alexandra

Publicerad 2012-12-30 16:14:12

hej! ville bara säga att du har en super intressant blogg! har själv diabetes så därför är det jätte roligt att läsa hur andra har det o sådär :) själv kämpar jag just nu med att få lite bättre balans på mina blodsocker eftersom mitt långtidssocker varit ganska högt rätt länge nu :( sen skulle jag ännu fråga att med vad/ var jobbar du? :)

Svar: Hej! Tack :) Jag tycker också att det är intressant att läsa andra diabetesbloggar! Jag följer en del :) Jag är sjuksköterska sen ett år tillbaka och jobbar på en neurokirurgisk avdelning. Jag jobbar dagar, kvällar och även nätter, alltså tre-skift! Men för mig funkar det bra trots att det inte är ett 8-17 jobb eller endast mån-fre :) Jag upplevde att blodsockret var lite svårare i tonåren, den kan nog ha att göra med hormoner och känslor m.m! Har man viljan att ändra sitt HbA1c så kommer man tillslut göra det :) Men det är knepigt att hitta exakt rätt balans med allt, så pröva lugnt hur doser/mat och allt annat funkar för dig. Försök att skriva upp saker så att du kommer ihåg vad du kanske ska ändra på nästa gång du gör samma sak. :) Härligt att höra att du VILL få bättre blodsocker, det är ju grunden flr att kunna få det! :)
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela