giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Höga natt/morgonvärden...?!

Publicerad 2012-12-04 10:43:31 i Dagens blodsocker

Jag förstår inte alls! Dom senaste mornarna har jag haft höga värden! Morgonvärdena har varit 20, 21, 14, 10.. Jag har aldrig haft problem med höga värden på natten eller morgonen! :/ Det är så frustrerande att inte veta varför!

Jag har varje av dessa nätter lagt mig med ett jättebra värde och sen plötsligt på bara några timmar har det skjutit rejält i höjden! :(

Jag trodde att det berodde på att jag åt kvällsfika så det prövade jag att inte göra, men ändå steg det helt galet. Det måste vara något med hormoner eller nåt, för inget annat har förändrats! Och det ligger ju bra på dagarna :/ Hjäälp!

Iallafall så testade jag inatt.. Basaldos kl 17-23 är 1,15 enheter insulin varje timme. Över natten hade jag 0,95 enheter insulin. Jag brukar ha lite lägre över natten men tog lite extra. Jag åt ingenting efter ca 20.00 och hade 6,3 i blodsocker när jag la mig. Ställde klockan 3 timmar senare och plötsligt har det stigit till 10,7. Känner liksom att det är på väg uppåt för jag känner mig "hög" (hehe låter som knarkar-högt). Var törstig och hade alla sånna symtom. Så jag tog 2E insulin. Ställde klockan 2 timmar senare och då hade det bara gått ner till 7,0 iallafall. Det borde ha gått ner mer. Men då tog jag 0,5 enheter för att försöka sänka ner till iallafall 6,0 i bs. Men det gick bra för jg vaknade på 4,4 i blodsocker, perfekt innan frukost!

MEN, utan dom där 2,5 enheterna hade det ju inatt igen stigit i höjderna.... Man SKA inte behöva ta insulin på nätterna. Jag hade till och med högre basaldos än vanligt. Jag vill inte vakna på höga blodsocker för jag blir alldeles för seg och dessutom besviken så det hela är ju jättejobbigt!

Vad kan detta bero på?!! Blir galen! :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela