giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Förutfattade meningar

Publicerad 2012-12-16 16:07:00 i

Nu är mina tre jobbnätter över! Jag tänkte än en gång lyfta fram möjligheterna en insulinpump för med sig, att kunna leva oregelbundet. De flesta tror att nattjobb inte fungerar med diabetes. Jag får ofta frågan om det verkligen fungerar med en dyster ton, där den som frågar redan har antagit att jag kommer att svara nej. Men det fungerar. Och om jag då säger att det gör det får jag ändå ett utdraget "aaha.. Men det är ju inte bra om man har diabetes.." till svar. Som att dom inte köper det jag säger ändå.

Men jag är den enda som känner just min kropp och min diabetes och ingen annan kan dra någon slutsats kring det.

Sen är det väl inte bra för någon att jobba nätter pga mer stresspåslag och högre blodtryck just för att man är vaken och inte vilar. Men vi sover ju på dagarna istället och är i viloläge då när alla andra är vakna.

Det jag vill säga är att mitt blodsocker ligger kanon trots jobbnätter, just för att jag har insulinpump och aldrig får ett glapp utan insulin (som jag upplevde det med pennor/sprutor).

Mitt blodsocker dessa 3 nattjobbs-dygn har legat ensiffrigt och mest ändå mellan 4-7 mmol/l, förutom ETT enda tvåsiffrigt blodsocker som låg på 11,0. På tre dygn, dag som natt. Det bevisar väl ändå att jag inte sitter och ljuger när jag säger att nattjobb faktiskt fungerar för mig?! Och det visar väl ännu en gång på att vi diabetiker inte fungerar efter en och samma mall utan att allt fungerar olika för alla. Individuellt.

Förlåt mig, klagomuren, men jag har diskuterat det här ett antal gånger nu och blir less på att folk har förutfattade meningar (okunskap kanske).... :/

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela