giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Olika diabetes. Typ 1 är inte Typ 2.

Publicerad 2012-12-10 16:14:00 i Diabetes typ 1

Läste på en annan diabetesblogg (insulinbella) om att många inte förstår skillnaden på Diabetes typ 1 och typ 2 så jag vill bara skriva lite om vad just typ 1 är, det jag har.
 
Diabetes typ 1 kallades förr ofta för barndiabetes för att det är vanligast att barn får det. Det är en autoimmun sjukdom vilket betyder att kroppens immunförsar bryter ner sin egna funktion. I detta fall de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln. Får man diabetes typ 1 blir man snabbt väldigt sjuk och blir direkt beroende av sprutor eller pump med insulin. Det har ingenting med fetma, ålder eller socker att göra När jag blev sjuk fick jag höra att tex en förkylning kan trigga igång kroppen till att bryta ner sin egen funktion. Så det är bara slumpartat vem som får det och det är absolut inte självförvållat pga livsstil.
 
Typ 1:or kan INTE behandlas med enbart kost eller tabletter då det inte finns någon insulinproduktion alls. Rätt kost och motion kan hjälpa oss att ha ett stabilare blodsocker men det kan aldrig ersätta grundbehovet av insulin. Och vi är beroende av långtidsverkande insulin och även snabbtidsverkande i samband med måltider. Detta går inte idag att bota och det är en livslång sjukdom, fram tills att forskningen löser denna gåta.
 
Insulin öppnar upp cellerna så att energin vi äter ska kunna nå alla kroppens celler. Blir vi helt utan insulin blir vi förgiftade av ketoacidos av vår egen kropp (vilket hävs med insulin). Men vi skulle inte kunna leva mer än några dagar helt utan insulin och förr i tiden, innan insulinet fanns, dog man av diabetes. Men idag har vi fantastiska hjälpmedel som blodsockermätare, ketonmätare, insulinpennor, insulinpumpar och vi följs upp noga av sjukhuset :) Vi kan leva nästan som alla andra på grund av teknikens framsteg! :)
 
Det lilla jag vet om Diabetes typ 2 är att det kan bero på bukfetma (så att insulinet har svårt att nå till cellerna, insulinresistens) och trött bukspottkörtel (inte orkar producera lika mycket insulin). Typ 2 får man ofta av hög ålder och/eller övervikt. Symtomen kan komma smygandes av Typ 2 och det kan gå flera år innan det upptäcks. De kan bli helt hjälpta av att endast ändra kosten, motionera eller genom att ta tabletter. De har nedsatt insulinproduktion och alltså inte helt utebliven. Ingen kropp fungerar helt utan insulin. Trots sockersnål kost krävs ändå en bas av insulin, vilket typ 2:or ofta har själva men att de exempelvis har låg tollerans för socker. Men detta är ingen autoimmun sjukdom som diabetes typ 1 är.
 
Hoppas ni får lite kött på benen! :) Insåg att jag själv ofta får frågan om jag tar tabletter för min diabetes som behandling eller om symtomen då jag fick det vara att jag var mer sötsugen än de andra (???) och fördomar om att jag inte får äta något som innehåller socker mm. Men min kropp är fortfarande lika känslig för insulin som en frisk människa så tar jag mitt insulin kan jag äta vad som helst. Det ända som skiljer mig från en frisk människa är att min bukspottkörtel sitter utanpå kroppen (insulinpumpen) och att jag styr den manuellt ;)
 
OBS Detta är inte fakta, bara skrivet från mitt egna huvud.

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-18 22:18:36

Hej

Jag kan berätta att man kan få diabetes 2 utan att vara gammal eller överviktig, eller ha högt blodtryck. Jag är normalviktig, 45, motionerar regelbundet och äter vettigt.

Jag fick nämligen graviditetsdiabetes under båda graviditeterna, och det ökar risken betydligt för diabetes 2 längre fram i livet, vilket ju stämmer på mig, fick diagnosen 11 år efter sista förlossningen.

Äter tabletter, för mig räcker inte kost och motion. Blir nog insulin på lång sikt.

Caroline

Svar: Hej! Tack för att du delar med dig :) Detta visar på att allt inte är svart eller vitt, som skolböckerna får det till och som jag skrev det i inlägget! Håller tummarna för att tabletter håller ett tag till för dig :) Behöver du ta blodsocker hemma som tablettbehandlad?
Gisela

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-25 13:29:23

Hej igen

Jag har blodsockermätare, men behöver inte ta blodsockret så ofta, utan det blir mest när jag ätit mycket på kvällen, så jag kan se om tabletterna räcker för att hålla vettigt blodsocker morgonen därpå.

Så det blir typ efter större middagar (typ julbord), morgonen efter julbordet och liknande tillfällen jag tar blodsockret.

Men mitt HbA1c ligger väldigt bra (42) och har gjort så senaste året, så jag sköter mig tydligen.

Caroline

Svar: Okej! Härligt att det är så stabilt och att du har ett så fantastiskt HbA1c :) Men vad bra att du har tillgång till en blodsockermätare att använda vid speciella tillfällen. Håller tummarna för att ditt HbA1c består :) Jag gillar verkligen att man kan mäta diabetikers långtidsvärden, det säger ju väldigt mycket om hur blodsockret ligger även mellan sina egna mätningar hemma.
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela