giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Alla måltider är olika insulinkrävande!

Publicerad 2012-11-25 23:23:00 i Allmänt

Det är inte så att man bara kan ta en standarddos insulin till varje måltid och tro att det ska fungera. Alla portioner innehåller ju olika mängd kolhydrater dvs pasta, ris, potatis, bulgur m.m (det som styr mängden insulin). Det kluriga är ju att varje portion är individuellt insulinkrävande. Dels på grund av detta men även beroende på fysisk aktivitet och sånt. Tex kräver ju en portion med bakad potatis betydligt mycker mer insulin än en liten portion med ris, då en stor bakad potatis väger mycket mer än ris. Alltså blir det ju betydligt mer kolhydrater i portionen med bakad potatis!
 
Det ända jag ville få sagt är att jag aldrig har förstått mig på dom som lyckas ta samma dos varje dag till sin lunch eller middag, tex 5 enheter insulin till alla typer av måltider... När läkare frågar mig hur mycket jag tar till måltid så har jag ju ett spann tex 1,5E-6E insulin beroende på hur mycket kolhydrater jag äter.
 
Bara en tanke jag fick som jag ville dela med mig av! :) Man kan ju gå så långt att man väger sin andel kolhydrater på tallriken för att räkna ut den exakta insulinmängden.
 
 

Kommentarer

Postat av: Sandra i sagarden

Publicerad 2012-11-26 16:04:44

Jag väger åtminstone allt bröd jag äter. Och glass, yoghurt och sötsaker. :) pasta, ris och mos tar jag med decilitersmått för att få det rätt :) så noggrann blir man med en baby i magen... Men så är jag uppvuxen med att räkna kolhydrater ordentligt också.

Svar: Jo det gör jag ibland. Men varierar inte så ofta med bröd pga utbudet i glutenhyllan ;) Men jag höftar faktiskt bara med pasta, ris och potatis. Men väger oftast chips, godis och annat onyttigt där marginaerna faktiskt blir väldigt betydande!
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela