giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Det här med HbA1c

Publicerad 2012-11-28 13:14:00 i HbA1c

Jag tog ett för ett tag sen (långtidsvärde) som var på 52 det vill säga 6,0 i den gamla skalan. Detta är inte fyskam men dessa svar på långtidsvärdet motsvarar att man som medelvärde haft 7-9 i blodsocker hela tiden. (alltså motsvarar inte HbA1c exakt blodsocker, utan det är i en egen mätskala.)
 
Men självklart hade jag velat haft kanske 45 i HbA1c, så jag är så sugen på att ta ett nytt snart! Men vet inte om det är för tidigt än, men jag funderar på att gå till mottagningen på fredag innan mitt kvällsjobb! Då får jag det överstökat och det är en typ av bekräftelse jag vill ha, att det tex även ligger bra mellan blodsockertagningarna!
 
Jag blir helt siffertokig av denna sjukdom. Diabetesen består ju mestadels av siffror: blodsocker, enheter insulin och provsvar hos läkaren. Man ser sina siffror och rättar sig efter det. Men vilka siffror ska man nöja sig med? Hur mycket jag än kämpar så känner jag att jag kan göra ännu bättre. Tillslut kanske jag vill undvika alla blodsocker på 8 istället för som idag på 10!
 
Nu kanske jag uppdaterar om ett nytt HbA1c på fredag!! :)

Kommentarer

Postat av: Sandra i sagarden

Publicerad 2012-11-28 17:21:51

Men 52 är ju jättebra!! Samma som jag hade nu senast (det är det högsta man bör ha under en graviditet)... Jag vet egentligen inte varför det mäts så sällan, gör nu när jag är gravid tas HbA1c varje månad, och på den tiden har det hunnit ändra ganska mycket ibland.

Svar: Ja det är bra absolut! :) Ja jag tycker att man kallas för sällan för att ta det. Men nu kör jag mitt eget race helt och går ditt när jag känner för det. Jag vet inte varför, men jag träffar aldrig min diabetes-ssk längre, var ca 1-2 år sen sist. Vet inte om jag råkat sagt nån gång att jag inte är i behov av det (?) så jag tar ju annars bara prover 1ggr/år hos läkaren. Så jag är jätteglad att det finns drop-in för HbA1c!
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela