giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Vad är ett bra blodsocker?

Publicerad 2012-11-29 19:44:00 i

Det kanske inte är så lätt att förstå vad ett bra blodsocker är med alla dessa siffror. Blodsocker är något jag själv mäter med min egen mätare. Vanligtvis innan varje måltid och ofta även 2 timmar efter för att följa upp om dosen jag tog var passande samt innan läggdags. HbA1c som i ett tidigare inlägg nämnts är ett långtidsvärde som mäts i helt andra skalor och som görs på sjukhuset.
 
Detta är enligt mina mål och tycken:

Lågt: < 4,5
Normalt: 4,6-9,9
Högt: 10,0-32,0 (HI).
 
Det finns ju en hel del siffror man kan ha i blodsocker! Och man kan faktiskt komma upp i HI, dvs över 32,0 som är max vad mätaren kan visa. Jag har inte gjort det sen tonåren. Men för någon vecka sen fick jag 28,3 i blodsocker som en rekyl. Alltså hade jag haft ett jättelågt värde innan och då reagerar kroppen själv långt efteråt med att höja blodsockret från kroppens reserver trots att det redan kommit upp till normalt för att jag ätit. Man kan också vid jättelågt värde äta alldeles för mycket för att man får en ordentlig panikkänsla i kroppen med kallsvettningar, synbortfall och energilöshet som man snabbt vill få bort.
 
Mitt personliga mål är att alltid ligga ensiffrigt, under 10. Men som sagt styr vi diabetiker allting manuellt och självklart ät det alleldes för små marginaler som gör att man kanske räknar ut fel mängd kolhydrat eller insulindos vid måltid som gör att det lätt blir lågt eller högt.
 
Friska männsikor ligger ständigt mellan ca 4,0-6,5 beroende på om det är innan eller efter måltid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela