giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Diabetikerns vardag..

Publicerad 2012-10-30 14:19:00 i Allmänt

- Hur ligger blodsockret nu?
- När åt jag senast?
- Vad ska jag äta nu?
- Vad ska jag göra efter maten?
- Hur mycket insulin tog jag till detta förra gången?
- Hur mycket ska jag äta?
- Hur mycket kolhydrater innehåller det här?
- Ska jag ta vanlig bolus eller förlängd/dubbel?
- Innehåller maten mycket fett eller fibrer?
- Vilken basaldos ska jag ha nu?
- Ska jag äta något innan jag tar min promenad?
- Har jag med mig alla saker?
- Är jag törstig för att jag har högt blodsocker eller bara för att jag är törstig?
- Känner jag av något symtom nu?
- Jag har högt/lågt blodsocker, varför har jag det?
- Vart är mitt druvsocker?
- Har jag med mig nåt sött?
- Har jag blodsockermätaren nära till hands?
 
 
Alla dessa tankar snurrar i huvudet konstant. Men jag är van, jag antar att vi alla är vana som har diabetes. Vi är uppväxta med alla dessa tankar att ha i beaktning.
 
Men ibland slår det mig riktigt mycket hur absurt det faktisk är, hur mycket vi ständigt ska ha koll på. Som bara går per automatik, som inte "vanliga" människor behöver tänka på.
 
Ibland blir jag såklart deppig över hur mycket hjärnan MÅSTE gå på högvarv. Och hur jag vid varje högt blodsocker får kämpa för att inte bli nedstämd och uppstressad, för att det då stiger ännu mer. Hur ofta man känner sig besviken på sig själv för att man har "misslyckats" med blodsockervärdena. Och inte tala om hur ofta man rannsakar sig själv över varför blodsockret inte är bra.
 
Och alla tankar som snurrar om framtida följdsjukdomar. När ska den första dyka upp? Stressen över höga blodsockervärden med tanke på följdsjukdomar. Tankar kring hur gammal jag kommer att bli? Kommer jag att få behålla mina båda ben, min syn m.m.
 
Samtidigt ger jag mig själv beröm då jag lyckas, då mina värden ligger bra. Då kommer hoppet åter om att det här nog ska gå bra för mig. Följdsjukodomar, vad är det?
 
Det är en sån berg- och dalbana med tankarna och humöret kan gå få deprimerat till glatt och tvärtom flera gånger under dagen eller från dag till dag.
 
 
Diabetes är något som ständigt måste följas upp och hållas koll på. Det är inte så simpelt som att bara ta några sprutor, utan det är ett heltidsjobb.
 
Insulin är ett hormon som av kroppen i vanliga fall styrs finstilt med insulinprodutkion och glukosutsöndring samt återkopplas konstant då kroppen läser av nivåerna av insulin i blodet, men hela denna process sköter vi manuellt utifrån med insulininjektioner, blodsockermätning och mat/socker. Kanske det säger lite om hur mycket finjustering och eftertanke denna sjukdom innebär hela dagen lång. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sandra i sagarden

Publicerad 2012-10-30 14:56:50

Vi diabetiker, om någon, kan det här med multi-tasking ;)

Svar: Haha ja verkligen, det bara går per automatik! :)
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela