giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Grattis till mig!!

Publicerad 2012-09-26 17:40:00 i HbA1c

Igår gick jag förbi diabetesmottagningen och tog ett HbA1c!
 
Det var 52 i ny skala och 6,0 i gammal skala. Det var ändå det bästa på flera flera år då det har varierat mellan typ 6,2-8,4 de senaste åren. (Då alla har legat över 7,2 förutom två värden sen tonåren kanske...).
 
Så trots att det går att förbättra ner till ca 45 är jag nöjd den här gången :) Man blir ju helt sifferbesatt och visst hade det känts otroligt kul att ha 5,9 istället för 6,0! :P
 
Konstigt att mitt HbA1c blev så mycket bättre av att jag har bytt från pump till sprutor...?? Vet inte om det har att göra med att jag måste tänka till innan varje dos istället för som med pumpen då jag bara höftade lite och duttade och hade mig. Man vill ju gärna undvika att ta 20 sprutor per dag, så därför håller jag mig borta från socker mellan måltiderna!
 
Nu gäller det bara att ytterligare förbättra lite och succesivt kämpa ner långtidsvärdet! :)

Kommentarer

Postat av: Sandra i sagarden

Publicerad 2012-09-26 18:52:40

Det är så missvisande när ni i Sverige har det där egna systemet för att mäta hba1c, då det blir ca 10% lägre än här i Finland. Därför tycker jag så bra om det här nya systemet där man lätt förstår mellan länderna :D men ditt nya värde är ju hur bra som helst!! :D

Svar: Ja visst är det det! Skönt nu att norden eller kanske europa (?) har exakt samma mätskala! :) Lite konstigt med så höga siffror bara!
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela