giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Effektiv!

Publicerad 2013-04-24 15:04:41 i Diabetes typ 1

Idag har jag helt själv (stolt!) målat den största väggen i vardagsrummet vit! Jag prövade en kortsida igår, men vi behövde rätta till och spackla över en bård som sitter högst upp på alla väggar. Så idag har jag slipat spackel och målat en långsida :) Har tänkt måla en till vägg idag så att något rum snabbt blir klart! Skulle ju kännas kanon att få mysa i ett färdigt vardagsrum typ nu :)

Att måla tar på krafterna och blodsockret :P Hade tänkt ta mig ut på en promenad nu, men behöver nog trycka i mig lite socker först!

Imorse var det dags för insulinbyte, känns ju som att man alltid gör det! Men men, det har gått lite mer än 3 dygn sen sist och då tar ju insulinet slut!

Hur ofta behöver du byta ampull?!

Kommentarer

Postat av: Nina

Publicerad 2013-04-24 19:46:30

Oj, byter du så ofta? Jag byter ca en gång i veckan..
Vad duktig du är, hoppas resultatet i vardagsrummet blir bra, det är så kul att göra om! Är det skönt att ha lite semester nu då? :)
Har du många semesterdagar kvar att ta ur sen till sommaren kanske vi kan åka iväg på något kul?! :)
Puss

Svar: Ja jag har en liten modell, medtronic har två storlekar på ampullen! Så min innehåller 180 enheter. Jag valde den just för att tvingas byta ofta;)
Gisela

Postat av: Sandra i sagarden

Publicerad 2013-04-25 09:33:12

Jag försöker anpassa mängden insulin så att jag MÅSTE byta var tredje dag... Gör jag inte så, så glömmer jag att ändå byta kanyl så att det inte börjar klia under tejpen. Så då är det lika bra att byta allt samtidigt :)

Svar: Ja det slarvade jag också med när jag hade den stora ampullen. Men när jag gick över till Medtronics för typ 100år sen ;) så har jag alltid tagit den mindre varianten som bara innehåller 180enheter. Och då byter jag allt var 3-4e dag när det naturligt tar slut :) Men du kanske redan har den och tar mycket mindre insulin.. :P
Gisela

Postat av: Maria

Publicerad 2013-04-25 20:46:14

Hej
Min dotter, 3 år, har samma pump och infusionsset som du. Hur ont gör det att byta nål? Använder du Emla?

Svar: Hej! Vanligtvis gör det inte ont men träffar man en nerv kan det göra väldigt ont, en kort stund. Men pröva att sätta en nål på dig själv så du vet hur det känns :) Det är det värt att "slösa" en infusionsset på, om du vill :)
Gisela

Postat av: Insulinbella

Publicerad 2013-05-01 09:58:51

Kul att hitta en till diab.blogg! :)
Jag byter ca var tredje dag. Men fyller aldrig en hel ampull med insulin eftersom då skulle den hålla i över en vecka för mig. Så jag laddar den med ca 90e. (tar ca 25e/dygn)
Märker att insulinet blir dåligt efter ca 3 dagar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela