giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Fjällen utan internet!

Publicerad 2013-04-01 22:47:04 i Allmänt

Över påsk har jag varit i fjällen! :) Det var en massa år sedan sist jag var där i Klövsjö!

Jag åkte både slalom (mer typ sick sack ;)) och längdskidor! Jag har aldrig åkt längdskidor förr men det var jätteroligt och väldigt ansträngande. Blodsockret sjönk som en sten, men det var jag förberedd på så jag fick ta en paus efter 2,5km och fylla på med dextrosol och snickers. Tråkigt såklart att behöva trycka i sig massa kalorier, men jag borde ha haft med mig saft istället om jag hade varit smart :)

Inför nästa vinter planerar jag att köpa egna längdskidor och ha det som träning, för det var fantastiskt kul! Det var bökigt att försöka få plats med alla grejer men såg att några hade typ magväskor fast ovanför rumpan! Det såg ändå okej ut och man får ju med sig nåt att äta och blodosockermätaren iallfall.

Det var mysigt att vara långledig över påsk, då det inte är en självklarhet när man jobbar på sjukhus. Men blodsockret tog en hel del stryk av att vara där. Glömde trycka sista okej-trycket på morgoninsulinet så jag gick ovetandes om att jag inte fått insulin till frukosten till 1h efteråt, varje dag!!? Så varje förmiddag bjöd på ett blodsocker på 17-18. Ni vet, sådär superbra start på dagen innan skidåkning eller vad som helst egentligen. Och resten av blodsockrena var heller inte alltid perfekta. Men men, ibland matchar inte diabetesen med övriga planer helt hundra! Så kan det få vara ibland :)

Nu är jag ledig i två till dagar innan jobbet är igång och då står renovering på schemat :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela