giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Min rosa bubbelgums-pump!

Publicerad 2013-04-12 13:11:00 i Pump

Ibland slår det mig hur värdefull min pump är: jag kan leva mer flexibelt, har större möjligheter vid måltid med olika typer av doser, kan ställa om basdosen om dagens planer ändras och jag slipper ta 5-8 sprutor/dag!

Jag är så van att ha den kopplad till mig att jag knappt tänker på den som nåt annat än en kroppsdel. Med min 60cm långa slang är denna pump min något förenklad bukspottkörtel!

Att jag valde just en ROSA är för att jag vill bli glad av att se den, när man ändå ser den så ofta varje dag. Och färgvalet gör att jag tycker att den är fin att titta på och jag blir faktiskt glad av den. Varför ha en diskret färg när man ändå måste bli bästa vän med sin pump? :)

Ibland trasslar man in sig i slangen, framför allt nattetid. Man vänder sig runt och den ligger lindad runt en så att man får snurra loss sig för att sedan somna om igen. Eller så fastnar man i dörrhandtag och får ett tvärt stopp! Bara att haka loss den och fortsätta gå! ;) Ibland hamnar den under Mathias på natten så att det drar i slangen när han vänder sig om, då får vi båda vakna och lägga pumpen till rätta! Men jag är så van, har haft denna följeslagare i nära 10 år :)

Självklart är det lite besvärligt på sommaren att välja kläder som kan bära pumpen och sätta nålen på ett dolt ställe när man ska ha bikini och att skydda pumpen från sol och värme när man ligger och solar. När jag har tagit pumppauser och använt sprutor korta perioder är det just detta som underlättas, att slippa tänka på pumpen och vara fri!

Men efter ett kort tag saknar jag alltid pumpen och dess finesser och då är friheten inte så prioriterad längre! :)

Älskade pump!

Kommentarer

Postat av: Nina

Publicerad 2013-04-12 17:09:22

Underbara ting! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela