giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Allas diabetes kräver mycket pyssel

Publicerad 2013-02-06 12:48:00 i Tankar

Alla som har diabetes typ 1 som alltså styr sina blodsockervärden, insulindoser, motion och mat själv utifrån har ju en känslig diabetes. Att ha fina värden hela tiden är en riktig kamp då allt ovan nämnt måste anpassas till dagens äventyr. Om det är en lugn dag krävs mer insulin och om det är en mer hektisk dag krävs mindre insulin, men exakt hur stor justering som krävs är många gånger omöjligt att veta exakt. Man kan ha ett hum om justeringen men det är i princip aldrig helt förutsägbart.
 
Förr pratade jag aldrig om min diabetes och den märktes aldrig utanpå. Jag sågs som en helt vanlig människa där folk trodde att min diabetes inte alls brydde mig och att jag endast tog mitt insulin och mina blodsocker så var allting däremellan bara bra. Men så har det ju aldrig varit, inte inom mig. Och jag ser när jag läser på forumet på facebook och på andra diabetikers bloggar att vi alla innerst inne är väldigt fokuserade och upptagna av vår diabetes. Att det är ett heltidsjobb. Och att andras diabetes kräver lika mycket som min. Alltså vill jag bara förtydliga att allas diabetes kräver hårt jobb och jag har inte en känsligare diabetes än andra. Äsch luddigt värre blev det..
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela