giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Ät det du mår bra av, inte efter någon regelbok :)

Publicerad 2013-02-24 13:32:00 i Allmänt

Jag utesluter vitt bröd, potatismos, söta pannkakor, jasminris, vit pajdeg mm på grund av min diabetes. Men får jag ett starkt sug efter något speciellt, tex sötade frosties, vitt bröd eller vad som helst med snabba kolhydrater äter jag det. Men oftast får jag inte så pass stort sug efter sånt så det ska väga tyngre än att ha högt blodsocker.

Stiger mitt blodsocker snabbt efter måltiderna blir jag bara extremt seg och trött istället för att få ny energi i kroppen. Och det är en så äcklig känsla att ligga högt i blodsockret så det är det som får mig att avstå viss mat. Och håller jag balansen i ordning även om det är direkt efter måltid, mår jag så mycket bättre på alla plan!

Men jag går inte till överdrift, jag äter vanlig pasta (hinner inte få en topp av det), basmatiris och potatis. Jag äter dock i princip alltid fullkornsbröd, för det vita glutenfria är som en sockerbomb för mitt bs.

Men alla kan testa sig fram vad som passar för en själv, för alla reagerar olika på samma livsmedel. Men bara för att vi är diabetiker måste vi ju inte äta fullkorn på alla kolhydrater, maten ska ju vara aptitlig också ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela