giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

När kroppen inte reagerar på insulin

Publicerad 2013-02-18 22:29:53 i Allmänt

Det brukar gå väldigt fint att jobba natt för mig och mitt blodsocker. Men de senaste två nätterna tog min kropp inte upp insulinet på förnatten.. Kom upp till 14-15 i blodsocker oavsett hur mycket insulin jag pumpen in. Hade i omgångar 5-6enheter som aktivt insulin utan att jag hade ätit på länge (alltså pumpade jag in nytt insulin efter några timmar då det beräkades gå ur kroppen..) Men trots det sjönk det inte alls och ibland sjönk bs bara till 12... 6 enheter insulin utan mat är katastrofalt mycket för mig och ska egentligen sänka mitt blodsocker med kanske 15mmol/L, slltså till 0 om jag hade 15 i blodsocker. Men nej då, min kropp bestämde sig för att vara resistent mot insulinet istället (?). Måste ha med hormoner att göra då jag inte ens hade ätit vid dessa värden..!

Men det gav med sig närmare morgonkvisten båda nätterna och låg då fint ända tills den kommande förnatten igen, då samma procedur upprepade sig.. :S Jättekonstigt och såklart jobbigt att känna av sitt höga blodsocker.

Hoppas på att det var något tillfälligt, ikväll är det dock fint blodsocker som legat kring 6 hela em/kvällen.. Men idag är jag å andra sidan ledig :)

Jaja, idag har jag min lilla bästiluris på besök!! Hon har kommit hem från en asien-resa efter 4,5 månader! Men hon ligger fint och sover då hon är rejält jetlaged! Men en middag hann vi med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela