giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Besök hos diabetessköterskan

Publicerad 2013-01-28 10:16:00 i

I det stora hela såg mina värden bra ut och höll sig mestadels inom det gröna området :) men jag har självklart saker att ändra! Blir låg för ofta och då är det svårt att se vad som är rekyler (rekyl= då kroppen reagerar med att höja bs långt i efterhand med hormoner mm). Sen måste jag sluta smådutta med insulinet och inte stresskorrigera blodsocker på 10 hela tiden!

Men vi sänkte basaldosen endast på natten som en första åtgärd för att slippa låga värden då och rekyler sent på dagen! Så får vi se hur det artar sig!

Sen fick jag en ny blodsockermätare där värdena går in i pumpen så att jag sedan kan tanka över dom som diagram på datorn. Då kan man lättare se trender och om något är återkommande lågt/högt vid samma tillfällen och justera därefter :) Den nya mätaren är dock mycket större än min gamla fina diskreta svarta!

Kommentarer

Postat av: Sandra i sagarden

Publicerad 2013-01-28 13:56:15

Jag ska fråga efter den nya contour USB- mätaren när jag besöker diabetesskötaren nästa gång... Den skickar också värden direkt till pumpen :)

Svar: Mhm, det skulle jag också tänkt på såklart! Istället fick jag en klumpig, omodern och gammal sak som folk kommer se på flera mils avstånd, ej diskret... :P Jaja, jag får vara tacksam för funktionen iaf. ;)
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela