giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Få slut på ekorrhjulet med listor!

Publicerad 2013-01-22 23:32:00 i Diabetes typ 1

Jag skriver ofta listor kring allt som jag vill strukturera upp. Även diabetes-listor!
 
Jag hade svängigt blodsocker flera dagar i rad och förstod inte riktigt varför, så jag gjorde en lista igår på hur jag ska göra för att kunna ha ett stabilt och bra blodsocker!
  • Endast minimala justeringar i basaldosen.
  • Tålamod vid sänkningar av blodsockret, att inte fläska på för snabbt med för mycket insulin.
  • Inte äta för mycket vid lågt blodsocker. 10-20 kolhydrater beroende på hur lågt.
  • Inte stänga av pumpen tillfälligt vid lågt blodsocker. (har aldrig gjort så förr men plötsligt började jag göra det men det blir ju kaka på kaka, det räcker för mig att endast äta).
  • Ca 1 enhet insulin per 10g kohydrater.
  • Insulinbolus en stund innan vid snabba kolhydrater.
  • Inte småäta eller äta snacks på vardagarna!
  • Sänka basaldosen lite på förmiddagen när jag jobbar dag.
  • Inte sänka insulinet särskilt mycket vid nattpass.
  • Sänka basaldosen i procent istället för enheter (för att behålla dosskillanderna..)
  • Inte mixtra så mycket med basalen.
  • Justera mer vid måltiderna istället för att ställa om basalen.
  • Sänka basaldosen i en halvtimme innan jag ska göra något ansträngande!
  • Stressa mindre! Psykisk stress gör att mitt blodsocker stiger... Så det gäller att hålla igen med det.
Ja, så efter att ha fått ner allt på papper och fått lite perspektiv på vad jag gör fel så blev det en bättre dag idag! :) Det är så lätt att allt bara rullar på utan att man tänker igenom vad och hur man gör. Men ibland blir det inte bra och då är det lika bra att strukturera upp allt så det syns vad man kan ändra på!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela