giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Lätt att glömma när det krävs så mycket eftertanke

Publicerad 2013-01-12 12:56:00 i

Diabets är verkligen ingen enkel sjukdom fastän att det ofta går automatiskt i tankarna med det mesta. Men hur inkörd man än är på sin diabetes är det ganska mycket att dagligen tänka på. En basaldos (som pyttsas in i kroppen automatiskt av pumpen) passar inte alla dagar rakt igenom.
 
Jag måste aktivt tänka på att höja eller sänka min basaldos de dagar jag är ledig, jobbar dagpass, jobbar kvällspass, jobbar nattpass, tränar eller ska göra någon stor aktivitet en dag... För att olika sorters dagar har sitt insulinbehov.
 
Och att alltid komma ihåg att ändra sina inställningar är inte lätt, vilket gör det FÖR lätt att få obalans i blodsockret.
 
Exempel som igår när jag glömde att ställa upp nattdosen för att jag tagit det lugnt på kvällen var säkert anledningen till att blodsockret låg på 9-10 hela natten, när jag tänker efter närmare.
 
Och alla negativa känslor att tampas med när man omedvetet har misslyckats då ett värde är för högt. Eller när man vaknar på ett för högt blodsocker och ju antar att det har legat så hela natten i kanske 8 timmar! Men att glömma en dosändring är liksom som en fis i rymden av alla andra tankar att komma ihåg, men ändå så förödande för blodsockret.
 
Jag är visserligen inne i en bra period nu, men jag tänker mig igenom det mesta. Ändå får jag låga värden om vartannat för att jag inte kommer ihåg att sänka dosen tillfälligt om jag ska vara aktiv mellan alla andra tankar att komma ihåg kring måltider och allt annat! Huvudet går som på högvarva men det syns aldrig utanpå. Som att ta en bolus till maten, det krävs mycket eftertanke till det och man sjunker in i sin egen hjärna och går igenom vad man gjort, vad man ska göra efter maten, hur mycket man ska äta och vad blodsockret är för stunden.
 
Jag har en bra dag idag :) , men kom plötsligt att tänka på detta då de flesta fortfarande tror att diabetes enbart handlar om att äta rätt och ta sitt insulin. Men det är liksom så mycket mer! Bara något jag kände för att förmedla just nu :)
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Nina

Publicerad 2013-01-12 15:15:09

Så sant! Högvarv it is.. Puss!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela