giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Sifferbesatt

Publicerad 2013-01-09 12:25:00 i Sensor

Sensorn visade 7,8 i innan lunch men min bs-mätare visade 6,0 i fingret.. Nu helt plötsligt visar pumpen/sensorn 9,8 med två pilar uppåt som betyder att det stiger i raketfart.. Tog då ett nytt bs i fingret som bara visade 7,7. 
 
Irriterande att det ser ut som att jag har högt fastän att jag inte har det. Men nu är sensorn precis nystartad och då har jag fått höra att den kan visa ganska fel. Man ska samtidigt inte kalibrera den för ofta, så jag låter den vara och kalibrerar till middagen och sen innan läggdags! 
 
För det är blodsockret i fingret man ska lita på då sensorn mäter vävnadssockret vilket är lite försenat mot sockret i blodet. 
 
Jaha men nej nu fick sensorn spratt och gjorde ett megahopp ner och visar nu 6,6 , känns mer rimligt. JIPPI :) 
 
Sensorn och jag ska nog klara detta tillsammans! Tänk om man fick ha sensor all the time! 
 

Kommentarer

Postat av: Sandra i sagarden

Publicerad 2013-01-09 14:59:14

När det visar helt fel med sensorn brukar jag sätta in det verkliga bs-värdet med hjälp av händelseregisyreringen i pumpen, så syns det riktiga värdet på kurvan sedan också :)

Svar: Jaha okej! Menar du i bolusguiden eller hur gör du det? :)
Gisela

Postat av: Sandra i sagarden

Publicerad 2013-01-10 19:46:26

Nej, du klickar in dig på menyn och tar neråt till "händelseregistrering", så tar du "lägg in bs" och så gör du det :) väldigt praktiskt när sensorn inte hinner med :)

Svar: Ja det låter praktiskt men jag hittar ändå inte funktionen... Får leta mer och annars fråga sköterskan sen. Det blir ju mer rätt om man faktiskt kan se när sensorn visar fel i efterhand, så kanske kan ringa nån support och fråga eller så också! :P
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela