giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Tröttnat på sensorn!!

Publicerad 2013-01-25 16:49:39 i Allmänt

På måndag ska jag lämna tillbaka sensorn och det är jag glad över! Jag har ju haft jättefina HbA1c sista halvåret och är nöjd med det. Att ha 42mmol/L i långtidsvärde visar ju verkligen på att jag inte ligger högt ofta och då kan jag vara i behov av sensorn enbart för larm om låga värden.
 
Men nu är jag less på den så det stor härliga till! :/
 
Första veckan fungerande det jättebra och allt stämde bra med fina värden och så.
Andra veckan började jag justera mina doser för att få bort låga värden, men då började jag mixtra för mycket och fick totalt svängigt istället, lågt, högt, lågt, högt. För att jag blev stressad av sensorn när den larmade, var 5e minut tills bs höjdes, för låga värden och åt för mycket och sänkte dosen för mycket så att blodsockret steg för mycket istället.
 
Sista veckan nu, och jag bestämde mig för att stänga av alla typer av larm på sensorn för att få en kurva på mitt blodsocker utan att justera vid larm om högt eller lågt blodsocker. Då får jag ju en ärlig bild av hur mitt blodsocker ter sig. MEN den visar åt skogen fel hela tiden. Sensorn kan visa ett värde på 2 i flera timmar fastän att blodsockret i fingret ligger på 5. Då har jag kalibrererat den ibland. Sen kan sensorn visa ett värde på 17 fast att jag endast har 12...
 
Och nu åt jag mackor precis, som jag vet inte brukar höja mitt bs så mycket alls. Men plötsligt visar sensorn ett värde på 13,5 och jag känner mig ju normal i blodsockret (skulle fått höga symtom av det) så jag tog ett blodsocker i fingret som visade 8,1.
 
Nu har jag gett upp denna cirkus och tänker helt enkelt lita på min egen känsla och göra som jag gjort förr, men att försöka undvika låga värden. Så får jag följa upp HbA1c (långtidsvärde) då och då och förlita mig på att det berättar hur jag legat istället!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela