giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Tuppjuck på mig själv till tusen...

Publicerad 2013-01-13 13:40:00 i Diabetes typ 1

Igår tog jag en promenad tillsammans med en kompis hem till henne, 40 minuters promenad. Jag tog halva dosen insulin till middagen och stängde av pumpen i en timme från det att jag började promenera. Men nej då, efter 30min blev jag låg och pumpen började larma för det. Kände inte alls av det, så det är väl bra att den larmar i god tid. Utan den hade jag bara traskat på tills jag fått en paniklåg känsla typ. Jag tyckte ändå att jag inte borde ha blivit låg där! :( Kan inte lämna hemmet utan diabetes-godis att ta vid lågt bs...
 
 
Vi åt MASSA snacks (bild på allt som är uppätet). På helgerna unnar jag mig alltid vad jag vill och min diabetes ska inte hindra mig allt för mycket. Jag tar ju insulin för allt jag äter, men väldigt snabba kolhydrater som godis kan ju ge en blodsockertopp innan insulinet hinner verka helt. MEN jag blev låg igen! Det finns inget stopp på mina låga värden!
 
 
Helt plötsligt är jag väldigt insulinkänslig och de doser som passade så bra för några veckor sen är alldeles för stora nu! Det är så frustrerande att försöka komma på vilken dos som är för stor. Är det måltidsdoserna eller basdoserna?! Jag kan inte hantera mina dossänkningar just nu, vet inte ens i vilken ände jag ska börja. Jag får ta hjälp av min diabetessköterska om 2 veckor då vi ska gå igenom mina värden. Jag har alltid lyckats mixtra och dona med mina egna doser, men nu lyckas jag inte. :(
 
Jag tror att det mest har att göra med min ofantliga rädsla för höga värden, som gör att jag alltid tar lite extra insulin för att jag verkligen inte vill se ett enda högt värde i min mätare. Jag är livrädd rent ut sagt, vill inte ha följdsjukdomar senare i livet. Jag blir alldeles förstörd av att se höga värden på  mätaren, men det kanske är dags att släppa pressen lite för jag är inte omänsklig. Jag fick panik idag då mitt bs steg till 9 direkt efter lunchen för att jag trodde att det skulle gå upp till ännu mer, men nej självklart sjönk det fint ganska snabbt till 5. Klart att det stiger lite efter mat, det gör det hos friska människor också! Vad är det för fel på mig?!?! Det är ju till och med okej att det stiger till över 10 direkt efter mat, men inte i min hjärna. Men ska man ha det för pressat efter maten är det alldeles självklart att det blir lågt efter 1-2 timmar istället! Blir så fruktansvärt less på mig själv :(
 
Jättelångt inlägg, men jag var verkligen tvungen att skriva av mig för att jag är så trött på mig själv och min hjärna... Men jag har iallafall utom detta en positiv dag idag vilket är bra då deppdagar också ingår i en diabetikers liv då och då, då alla tankar plötsligt slår en.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela