giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Bihålor

Publicerad 2013-07-05 11:17:35 i Diabetes typ 1

Jag har nu haft problem med bihålorna tre gånger under bara ett par månader. Det har gått över av sig själv med mycket nässpray men jag får en tryckande huvudvärk bakom ansiktet som ökas vid olika lägen (som att sätta på sig skorna mm). Första gången trodde jag bara att det var huvudvärk, men andra gången var det i samband med en förkylnig och då symtomen försvann när förkylningen släppte så förstod jag ju att det inte var vanlig huvudvärk. Nu har jag ont igen! Och det började med en lättare förkylning denna gång med. Det trycker, knäpper och gör ont bakom ansiktet och det är sjukt jobbigt att känna detta! Man blir dessutom hängig av hela situationen...

Blev tipsad av en kompis om kortison-spray. Och nu ska jag testa det för att se om det hjälper. Och hjälper det så är det ju bihålorna och inget annat!

Men hur kan man plötsligt ha fått trånga gångar i bihålorna..? Var haft pyttelite besvär av det här tidigare men inte alls så mycket som nu. Sen är jag nästan igentäppt varje/varannan dag och behöver nässpray för att kunna andas då. Jag tror inte att jag har blivit nässprays-beroende, för jag använder bara ett spray varje/varannan dag och resten av tiden fungerar utan spray.

Håller tummarna hårt att kortison-sprayen fungerar!

Kommentarer

Postat av: Stina Englund

Publicerad 2013-09-02 14:02:23

Hej Gisela!
Vår son fick diagnosen diabets typ 1 förra året, 19 år gammal. Det är en tuff period att få ordning på tillvaron igen och bla har han haft stora problem med nästäppa som du beskriver.Kan det ha med diabetesen att göra tro? Har du blivit bättre?

Svar: Okej, tråkigt.. Men hoppas han hittar sin balans och får ordning på tillvaron snabbt. Ja, visst blir det bättre, men känner av det då och då, oftast i samband med förkylning. Men jag vet inte om det har med diabetesen att göra, men visst blir man mer känslig för infektioner då blodsockret svänger. Och på senaste tiden har mitt svängt lite grann, så kanske har det ett samband..
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela