giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Riktig pizza-bolus

Publicerad 2013-03-14 20:48:00 i Pump

Idag, hörrni, har jag ätit glutenfri pizza köpt från en pizzeria! Detta är väldigt ovanligt och jag har bara ätit det i Oslo förr. Men såg igår att det fanns i min stad! Så idag var det ett alldeles givet kort att snabbt som satan åka och köpa hämtpizza, Jippi! Och det var sjukt gott!
Tog massa blodsocker då pizza brukar vara svårt att dosera till, vad jag har förstått (ovan pizzaätare som jag är). Innan maten hade jag 4,8mmol/l i blodsocker och sen testade jag 45min efter för att se om det blev någon snabb topp, men det blev det ej för bs låg på 7,8. Efter ytterligare en stund låg det på 6,2 och sen på 9,0 och nu tre timmar efter ligger blodsockret på 11,0. Så jag har tagit mer insulin för jag känner mig jättehög :/ Hoppas på att det vänder nu för jag vill INTE ha högre blodsocker!

Detta var en testkväll för att utvärdera något nytt! Och det är så man lär sig här i livet. En hel del har testats fram under mina 16 diabetesår!

Uppdatering: Blodsockret har klättrat upp till 15 nu. Pizza var visst inte det enklaste att dosera till. Attans!

 

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2013-03-14 22:38:39

Jag har också superproblem med pizza. Undviker det nästan helt nu efter att de senaste gångerna hamnat på över 20 trots massa extra insulin... Tråkigt. Egengjord funkar inte bättre heller om man gör den på "vanligt" vis men förra helgen blev jag bjuden på en gjord på mandelmjöl och det verkade funka bättre!!

Svar: Ja precis, att det kan vara så svårt med pizza! Jag testade också LCHF pizza förut och det fungerade ganska bra :) Men skulle ju vara kul att kunna unna sig en vanlig ibland också! :) Vi får fortsätta försöka komma på en lösning.
Gisela

Postat av: Nina

Publicerad 2013-03-15 09:37:16

Pizza är svårt. Jag har en 5+5+5-regel. 5 enheter genast och 5 enheter som förlängd bolus på 5 timmar. Men ändå vill det nog stiga mot slutet.

Svar: Ja jag får helt enkelt testa igen ;) Tack för tipset! Din 5-regel låter bra :) Ska pröva ta bolus under några timmar nästa gång. Och då måste jag ju äta pizza igen snart för att testa, hihi!
Gisela

Postat av: sabina

Publicerad 2013-03-16 01:48:57

Gisse du måste snart komma och hälsa på igen, för här finns ett café som BARA serverar glutenfritt! Allting ser supergott ut, det finns sandwich, tårta, paj, bakelser, kakor... ja allt som vanligtvis finns på café :)

Svar: Ja Sabbe, klart att jag ska koma och hälsa på igen snart! :) Kanske att jag och Elise kommer någon gång :) Och då MÅSTE vi gå på det glutenfria cafeét! Låter alldeles perfekt ;P
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela