giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Sammanställning: blodsocker

Publicerad 2013-03-15 10:22:00 i Dagens blodsocker

Jag fick en "ny" blodsockermätare efter att jag hade testat sensor. Mätaren är nog inte ny för den ser extremt omodern ut! Men i vilket fall sänder denna mätare mina blodsocker till insulinpumpen och lagras där. Då kan jag föra över historik kring mina doser OCH blodsocker till datorn (med hjälp av en USB-sticka som för in alla uppgifter till ett program) och utläsa diagram. Det är ett jättebra sätt att få en överblick kring sina värden och man slipper fylla i en blodsocker-dagbok, som jag ju ändå inte har gjort de senatse 10 åren...
 
Men denna mätare gillar jag egentligen inte och det är ju viktigt att man trivs med sin mätare just för att den används så extremt mycket. Men jag har använt den nu i ca 2 månader just för den funktionen att pumpen automatiskt registrerar värdena!
 
Så detta är resultatet av 14 dagars blodsocker. 80 stick i fingret hann jag med de senaste två veckorna! Medelblodsckret är 7,7.
 
62% var bra blodsocker mellan 4,4-9,9.
22% var över 9,9. Det högsta på 15,7 och de flesta runt 10-12.
16% var låga värden.
 
 
De svarta prickarna på diagrammet är mina blodsockermätningar.
 
Jag har ju alltid haft mycket låga värden men det verkar ha blivit bättre då endast 13 av 80 värden är låga. Det är väl för mycket iallafall att ha haft lågt 13ggr på två veckor, när jag tänker efter. Men det är bättre än vad det har varit.
 
Jag vet inte om det här är en svängig kurva eller ej, men jag är inte och nosar så ofta på värden över 13. Den svarta pricken som är högst är ju på 15,7 så de andra höga värdena är runt 10-12. Som tonåring tyckte jag knappt att ett värde på 18 var högt! Ja, då har det ju gått frammåt iallafall! ;)
 
 

Kommentarer

Postat av: Sandra i sagarden

Publicerad 2013-03-15 15:34:30

Contour har en ny usb-mätare med funktionen att skicka värden till pumpen :) usb Link heter den.

Svar: Åh den mätaren är så fin! Men mitt landsting verkar ju vara lite snåla ;) Ska höra om den finns upphandlad, för då vill jag byta! :) Det är ju oerhört viktigt att trivas med sin mätare.. :)
Gisela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela