giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Ur hjärtat, just nu.

Publicerad 2013-03-17 06:14:00 i Diabetes typ 1

Jag är trött på min diabetes. Att ständigt behöva ha kontroll. Att ständigt behöva beakta tusen tankar kring doser, blodsocker och mat. Att allt jag äter ska ha en korrekt uträknad dos. Att planera all fysisk ansträngning. Att planera och pussla och ständigt få allt att gå ihop. Och framför allt alla känslor kring "dåliga" blodsocker.
 
Jag önskar bara att jag var frisk och kunde göra vad jag vill, när jag vill. Att slippa planera. Att äta vad jag vill, det jag är sugen på. Att inte känna skam om jag äter något med för snabba kolhydrater. Jag önskar bara att jag slapp det här.
 
Och det tråkiga är ju att allmänheten oftast tror att det är simpelt, att det räcker med att äta enligt tallriksmodellen, motionera och ta vårt insulin. Men hur mycket mer än så är det inte?!
 
Vi ska tänka på allt och korrigera våra doser vid förkylning eller infektion, träning, arbete, lata dagar, olika maträtter, stress, hormoner. Och det är faktiskt ett evigt pusslande. Och just nu är jag less på att behöva lägga ner så mycket energi på allt det här, som jag faktiskt gör. Och jag vill vila hjärnan från alla miljoner tankar kring alla siffror. Jag känner mig just nu utbränd på min diabetes.
 
 
 
   

Kommentarer

Postat av: Latten

Publicerad 2013-03-18 23:53:55

<3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela