giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Bättre blodsocker men betydligt mindre insulin! :)

Publicerad 2013-05-26 22:18:00 i Diabetes typ 1

Nu har jag inte haft ett tvåsiffrigt blodsocker uppmätt sedan den 21/5! Det bara måste vara träningens och lågkolhydrats-kostens förtjänst. Super! :)
 
Träningen (crosstrainer 40min per dag) gör väl min kropp mer insulinkänslig, precis som de flesta upplever! Jag har bara inte upplevt det på väldigt länge då jag inte har tränat alls på hur länge som helst. Jag har fått sänka mina doser på natten och nu även på dagarna också. Och det är väl gynnsamt för viktnedång? Tycker att jag har hört något sånt...
 
Men nu tar jag knappt insulin alls till måltiderna om jag hoppar över kolhydraterna. Och från att ha haft 45 enheter insulin totalt varje dag, har jag nu mellan 22-31 enheter. Alltså 15-20 enheter mindre insulin än om jag äter kolhydrater och inte tränar! Och det är ju för att både basaldoserna och måltidsdoserna är sänkta! Ett plus i kanten är att jag slipper fylla på pumpen lika ofta som förr ;)
 
Man måste dock vara försiktig om man ska dra ner på kolhydraterna och ta mycket blodsocker för att inte hamna alldeles för lågt. Men det har fungerat fint för mig och jag har varit låg ett fåtal gånger denna vecka, och då hör lågt blodsocker till min vardag i vanliga fall.
Det senaste tvåsiffriga värdet, 21/5.
 

Ibland bara måste man få vara glad över sina egna värden och det är nog endast positivt då man kanske får ny ork att kämpa vidare ett tag till med fina värden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela