giselasdiabetes.blogg.se

Detta är en blogg som visar en ärlig bild av hur det är att leva med diabetes.

Valborgsfirandet!

Publicerad 2013-05-01 09:29:21 i Diabetes typ 1

Igår var det valborg, som firas stort här i Uppsala! :) Vi startade dagen i ekonomikumparken med vin och cider. Som vanligt var det fullsmockat med människor så att filtarna nästan går i varandra, trots kylan som var! Roligt är det just för att man träffar så många som man känner just för att alla är ute och firar valborg! :)

Efter parken gick vi ett gäng tjejer hem och mellanlandade hos Sara. När vår dricka sinade där och vi var hungriga åkte vi hem till oss för att grilla. Och här hemma var det mycket folk redan och ännu mer kom det. Vissa gick ut på krogen eller pubar sen sent på kvällen. Precis som det ska på valborg, att man gör vad som faller en in!

Det kruxiga med just valborg och diabetes är ju att man dricker alkohol från morgonen till natten. Och att hålla blodsockret normalt är svårt. Risken är att det sjunker just för att man dricker under så lång tid.

Efter maten tog jag ett blodsocker som visade 2,9mmol och då hade jag 4,5 enheter insulin i kroppen plus att jag hade alkohol i kroppen som gör det svårare med sockerupptaget! PANIK var vad jag kände då jag var proppmätt redan... Men jag drack ett stort glas läsk och åt upp en hel tuttifrutti-påse och så stängde jag av pumpen i 2,5h. Så efter ett tag gick blodsockret upp till 7 och höll sig där omrking och jag somnade på 9 i blodsocker.

Jag var rädd där ett tag att jag inte skulle hinna med att höja blodsockret innan det sjönk för mycket, så jag svepte läsken jättefort.

Men det är såna här händelser som ingen annan märker, nu berättade jag självklart för Mathias just för att det var en jobbig situation. Men annars är det just sånt här som inte märks utanpå för andra trots att det var ett allvarligt lågt blodsocker för situationen. Men det löste sig fint och sen tog jag bara inget mer insulin! :)

En bild på mig från parken på dagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gisela

Jag är 24 år och har haft diabetes typ 1 i 17 år. Här kommer jag att skriva mest om diabetes, för att det är den kunskapen jag vill sprida, kunskap om hur denna sjukdom påverkar livet och hur det är att leva med denna kroniska sjukdom. Ställ gärna frågor eller lämna en kommentar!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela